Oring to jeden z najpopularniejszych rodzajów uszczelek. Zastosowanie ich jest bardzo szerokie ze względu na zróżnicowane ich wykonanie. Jednak zacznijmy od początku – czym one tak naprawdę są i czym się charakteryzują?
Oringi to uszczelki okrężne, które stosuje się do uszczelnienia np. łączeń dwóch elementów lub wszelkich nakrętek i zabezpieczeń w maszynach. Wykonane mogą być zarówno z gumy jak i silikonu. Mają różne właściwości, co będzie charakteryzowało ich późniejsze użycie.
Zastosowanie oringów
Wiele osób na pewno słyszało o zastosowaniu oringów w przemyśle motoryzacyjnym. Są to popularne uszczelki, które dzięki wykonaniu z wyspecjalizowanej gumy NBR są bardzo odporne na wysokie temperatury, paliwo, oleje czy smary. Ringi z gumy NBR są także wysokociśnieniowe, dlatego często wykorzystuje się je do uszczelnienia turbosprężarek, gdzie ilość obrotów przekracza kilkadziesiąt tysięcy na minutę.
Nawet się nad tym nie zastanawiamy, ale oring w najprostszej formie wykorzystujemy również w domu. Uszczelki do kranu czy klamki od drzwi to właśnie uszczelka typu oring.
Również w przemyśle medycznym, chemicznym i spożywczym wykorzystuje się oringi, jednak nie jest to już zwykła uszczelka. Są one wykonane ze specjalnego silikonu, który nie przewodzi prądu elektrycznego, nie zmiesza smaków ani zapachów i jest całkowicie sterylny. To właśnie dlatego wykorzystuje się je w aparaturze medycznej (sterylność), w urządzeniach elektrycznych (brak przewodnictwa prądu) i w piecach spożywczych (odporność na wysokie temperatury, brak przenoszenia smaków i zapachów). Silikonowe oringi nie wchłaniają również wody, więc nie skracają żywotności maszyn (nie ma ryzyka korozji wewnątrz urządzeń).
Jak więc wybrać odpowiednią uszczelkę oring?
Zastosowanie takiej uszczelki jest oczywiście sprawą kluczową i determinuje to wybór oringów z gumy NBR, standardowej gumy do wykorzystania w klamce od drzwi lub silikonowych. Dodatkowo warto wybrać specjalistyczną klasę oringów w przypadku ich takowego wykorzystania – np. w turbosprężarce samochodowej należy postawić na wyspecjalizowane, gumowe, wysokociśnieniowe uszczelki oringowe. Nie warto oszczędzać, bo koszt uszczelki nie jest duży, a użycie zbyt słabej uszczelki lub nieodpornej na oleje i smary może doprowadzić do bardzo kosztownej awarii turbosprężarki lub innych elementów.
Drugim kluczowym aspektem jest oczywiście rozmiar. Nie można kupować oringów „na oko”, ponieważ są to często bardzo małe, zwiększające swój rozmiar o zaledwie 0,5 milimetra uszczelki, która mają zapewnić stabilną pracę urządzeń i w żadnych stopniu nie przeciekać i odpowiednio łączyć ze sobą elementy. Rozmiar oringów czytamy: 10×1,5 to oznacza przykładowo oring o średnicy 10 milimetrów z grubością uszczelki 1,5 milimetra. Zastosowanie zbyt małej uszczelki może doprowadzić do jej pęknięcia, nieszczelności i w konsekwencji do poważnych awarii, zaś zbyt duża może być nieszczelna już od samego początku i w żadnym wypadku nie spełniać swojej funkcji.
Najnowsze komentarze